• " Ja, zalig zijn degenen die het Woord Gods horen en hetzelve bewaren " Lukas 11 vers 28

Meditatie

Mozes dan riep al de oudsten van Israël, en zeide tot hen: Leest uit, en neemt u lammeren voor uw huisgezinnen en slacht het pascha
Exodus 12:21

Het paaslam diende bij de Israëlieten niet alleen als offer, maar ook als voedsel. Zo gaf Christus Zichzelf niet alleen als een offer voor de zonden, maar Hij dient, net als dat paaslam, in geestelijke zin als voedsel voor elke gelovige. Want het is de Heere Zelf Die zegt ‘degene die Mij eet, zal leven’ en ‘tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven’.

Deze uitdrukking moet niet worden begrepen op een grove, onnatuurlijke manier zoals sommige mensen dat doen. Zij zouden ons graag willen overtuigen dat elk stukje van het geheiligde brood werkelijk in het lichaam van Christus verandert en de wijn daadwerkelijk in Zijn bloed. Maar dat is niet wat onze Zaligmaker bedoelde. Toen Hij sprak over het eten van Zijn lichaam en het drinken van Zijn bloed, doelde Hij op de vereniging met Hem door het geloof en op het aannemen van al Zijn weldaden. Ons natuurlijk leven wordt onderhouden door een voortdurende toevoer van voedsel. Zo wordt ons geestelijk leven gevoed door het geloof in Hem, Het Paaslam, dat geslacht is. Ons eeuwig leven hebben wij te danken aan Zijn weldaden.

Nadat het paaslam als offer geslacht was, moest het door de Israëlieten gegeten worden met de saus gemaakt van bittere kruiden. Deze bittere kruiden we- zen op de bittere, zware Egyptische slavernij (Exodus 1:14). Maar ze wezen ook heen naar het bittere lijden van de Zaligmaker en Verlosser. Op de meedogenloze kwellingen die Hij in de wereld zou ondergaan. De Joden aten het paaslam met bittere kruiden en ongezuurd brood. Daarom moeten de Nieuw-Testamentische gelovigen niet denken dat zij geen moeilijkheden zullen ondervinden en dat aller- lei ellende hen bespaard zal blijven.

Christus Zelf was de Man van smarten en verzocht in krankheid. Laten wij dan niet verwachten, dat we zonder moeilijkheden op ons pad naar de hemel gaan. De Heere kastijdt ons, zodat wij Zijn heiligheid zouden deelachtig worden. Dat is Zijn doel, niet alleen met het kruis, maar ook met Gods voorzienigheid. We moeten leren vergenoegd te zijn om de paasmaaltijd te eten met bittere kruiden.

A.M. Toplady (1740-1778)

Toplady is de dichter van het lied ‘Rock of ages, cleft for me’. Dit lied is bij ons bekend als ‘Vaste Rots van mijn behoud’. Daar we de Nederlandse tekst wel kennen, sluit ik af met de laatste 2 coupletten zoals Toplady het zelf heeft verwoord:

Nothing in my hand I bring
Simply to Thy cross I cling
Naked, come to Thee for dress
Helpless, look to Thee for grace
Foul, I to the fountain fly
Wash me, Saviour, or I die

While I draw this fleeting breath
When my eye-sgrings break in death
When I soar through tracts unknown
See Thee, on Thy judgment throne
Rock of Ages cleft for me
Let me hide myself in Thee

  • © hersteld hervormde kerk 2024

Heeft u vragen over het geloof?

Open Sluit